Τρίτη 8 Νοεμβρίου 2016

Απολογισμός Σκουρλέτη στο υπουργείο Ενέργειας


1.Nέες ρυθμίσεις για την προώθηση του ανταγωνισμού και την απελευθέρωση της λιανικής αγοράς φυσικού αερίου, με τον ν.4336/15,όπως συμπληρώθηκε και με τον 4414/16. Εξασφαλίστηκαν για 5 χρόνια οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων στις υφιστάμενες ΕΠΑ (Εταιρείες Παροχής Αερίου). 

2.Με τον ν. 4342/15 η (απερχόμενη) πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας εναρμόνισε τη νομοθεσία μας με τις σχετικές οδηγίες της ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση, αποτρέποντας την παραπομπή της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και την επιβολή χρηματικών προστίμων. 

3.Με τον ν. 4389/16 ακυρώθηκε ο μνημονιακός νόμος για τη «Μικρή ΔΕΗ» που προέβλεπε την ιδιωτικοποίηση του 30% της Επιχείρησης. Θεσμοθετήσαμε τις δημοπρασίες των ΝΟΜΕ έναντι της «μικρής ΔΕΗ», έναν μεταβατικό μηχανισμό, ο οποίος εφαρμόστηκε τον Οκτώβριο με θετικά αποτελέσματα. 

4.Με τον ν. 4389/16 επιτεύχθηκε ο δημόσιος έλεγχος στο 51% του ΑΔΜΗΕ. Στο πλαίσιο μιας σκληρής διαπραγμάτευσης, η κυβέρνηση πέτυχε την ακύρωση του μνημονιακού νόμου, ο οποίος προέβλεπε την ιδιωτικοποίηση του 66% του διαχειριστή των δικτύων (ΑΔΜΗΕ). Εξασφαλίστηκε η διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα του ΑΔΜΗΕ, η αποζημίωση της ΔΕΗ, οι θέσεις εργασίας, αλλά και τα  δικαιώματα των εργαζομένων. Με την υποβολή δύο προσφορών στον διαγωνισμό για την μεταβίβαση του 24% του ΑΔΜΗΕ σε στρατηγικό επενδυτή, επισφραγίσθηκε μια κομβική επιλογή για την πορεία του διαχειριστή του ηλεκτρικού δικτύου. 

5.Μία από τις μεγάλες παρεμβάσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου ήταν η νομοθετική ρύθμιση και η έκδοση της συνακόλουθης ΚΥΑ, για τα πρόστιμα που επιβάλλονται, ποσοστό 40% των πόρων των προστίμων της Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Μεταλλείων να εγγράφεται σε ειδικό κωδικό για τη χρηματοδότηση ελέγχων και επιθεωρήσεων. Όταν η ευθύνη είναι συλλογική, η ελεγκτικοί μηχανισμοί πρέπει να ασκούν τη δράση τους μέχρι το τέλος, και βασικός άξονας της (απερχόμενης) πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου ήταν η ενίσχυση των μηχανισμών, η ουσιαστικότερη λειτουργία τους και η αποτελεσματικότερη δράση τους. 

6.Θεσπίστηκε το σύγχρονο πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων, με τον ν.4409/16. Ενσωματώσαμε τις διεθνείς συμβάσεις για τις εξωχώριες έρευνες υδρογονανθράκων. Ρυθμίστηκε, επίσης, το νέο καθεστώς των ενεργειακών επιθεωρητών με οριστική λύση, σύμφωνα με τη οποία η δραστηριότητα του ενεργειακού επιθεωρητή είναι πλέον συνυφασμένη με τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών, δίχως να απαιτείται επιπρόσθετη εκπαίδευση και εξετάσεις. 

7.Νέο θεσμικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ, για τον εξορθολογισμό των τιμών  με τον ν. 4414/16. Με το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε λίγο πριν από το κλείσιμο της Βουλής για το νέο πλαίσιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας περιορίστηκαν οι στρεβλώσεις σε σχέση με τη διείσδυση  των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ελλάδα. Μία από αυτές, ήταν το έλλειμμα του ειδικού λογαριασμού των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, του ΛΑΓΗΕ, που αντιμετωπίστηκε, έτσι ώστε κάποια στιγμή να επέλθει η ισορροπία. Ο νόμος θέτει την λειτουργία των νέων ΑΠΕ σε πιο λειτουργική βάση ως προς τα έσοδα, με όρους αγοράς, αντί για μια κεντρικά ρυθμιζόμενη απόδοση με υπερβολικές χρεώσεις για τους καταναλωτές. Σκοπός του  σχεδίου νόμου είναι η αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τις διατάξεις των Κανονισμών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, ώστε να καταστεί εφικτή η ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. 

8.Με νομοθετική ρύθμιση δόθηκε η δυνατότητα να ανοίξει το μητρώο ώστε να επιβεβαιώσουν την ιδιότητα τους οι κατ’ επάγγελμα αγρότες και να καταθέσουν τα αγροτικά φωτοβολταϊκά τους, παράλληλα με τη δυνατότητα ύπαρξης εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού (virtual net-metering), όπως είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση στις προγραμματικές της δηλώσεις. 

9.Ενισχύθηκε η θεσμική και λειτουργική ανεξαρτησία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) 

10.Με τον ν.4425/16 ορίστηκαν οι νέοι κανόνες για την αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας βάσει του target model. 

11.Προετοιμάστηκε το σχέδιο νόμου για τους ενεργειακούς συνεταιρισμούς 

12.Εφαρμόστηκε η διακοψιμότητα, η οποία συνιστά πολιτική ενίσχυσης της εγχώριας βιομηχανίας. 

13.Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την ενεργειακή εξοικονόμηση. Αυτό ήταν το πρώτο νομοσχέδιο τον περασμένο Νοέμβριο, μετά από τις εκλογές του Σεπτεμβρίου. 

14.Μειώθηκε το ενεργειακό κόστος (ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο) στη βιομηχανία και την ηλεκτροπαραγωγή 

15.Καταργήθηκε ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο φυσικό αέριο 

16.Τροπολογία για την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ. Προστατεύτηκε η εγχώρια βιομηχανική παραγωγή και τα νοικοκυριά από παράλογες αυξήσεις της τάξης του 68% στα τέλη χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου. Με την ρύθμιση για τον καθορισμό ανακτήσιμης διαφοράς περιόδου 2006-2015 του ΔΕΣΦΑ του (απερχόμενου) Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και με συγκεκριμένη νομοθετική παρέμβαση, εξασφαλίστηκαν οι όροι βιωσιμότητας όχι μόνο για την εγχώρια βιομηχανική παραγωγή και τους οικιακούς καταναλωτές που έχουν στραφεί στο φυσικό αέριο, αλλά και για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ, στο πλαίσιο μιας πολυδιάστατης ενεργειακής πολιτικής, την οποία η Κυβέρνηση υπηρετεί όλο αυτό το διάστημα. Η νομοθετική παρέμβαση έγινε με προτροπή και καθ’ υπόδειξη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, που έχει τη βασική ευθύνη για την αγορά, ως εποπτεύουσα αρχή. Με παρέμβαση του Υπουργού δεν ενσωματώθηκαν στα πάγια στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, οι κρατικές ενισχύσεις των 200 εκατομμυρίων, που είχαν δοθεί με σκοπό την εξορθολόγιση του Διαχειριστή αλλά και του μηχανισμού διαμόρφωσης των τιμών. 

17.Θεσμοθετήθηκε το πλαίσιο για την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων (πετρέλαιο και αέριο) και αναπτύχθηκε με σκοπό την τεκμηριωμένη πιστοποίηση του δυναμικού, την ενεργειακή ασφάλειά και την κατά το δυνατό απεξάρτηση από εισαγωγές, ώστε να απελευθερωθούν κονδύλια προς κοινωνικές δράσεις. Παράλληλα, ενισχύθηκε το θεσμικό πλαίσιο της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ) για ουσιαστικότερη λειτουργία. Έγιναν προσπάθειες για την ουσιαστική στελέχωσή της και αποτελεσματικότερη δράση της. Τρεις σχετικές διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη: 

18.Σε εξέλιξη η έρευνα επίσης σε τρεις περιοχές οι οποίες είχαν παραχωρηθεί σύμφωνα με την επονομαζόμενη «Ανοικτή Θύρα» (Open Door) με την πραγματοποίηση νέων σεισμικών ερευνών τριών διαστάσεων στον Πατραϊκό Κόλπο με πολύ ενδιαφέροντα αποτελέσματα ενώ στα Ιωάννινα και στο Κατάκολο προχωρούν επίσης οι έρευνες με καλό ρυθμό. 

19.Υπογράφηκαν οι συμβάσεις για τις παραχωρήσεις των άλλων τριών χερσαίων περιοχών (Άρτα-Πρέβαζα, Αιτωλοακαρνανία και ΒΔ-Πελοπόννησος) 

20.Στο πλαίσιο του Διεθνούς Διαγωνισμού για παραχώρηση δικαιώματος έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων σε είκοσι (20) θαλάσσιες περιοχές της Δυτικής Ελλάδας (Ιόνιο) και νοτίως της Κρήτης (ΦΕΚ Β’ 2186/08.08.2014), αξιολογήθηκαν οι προσφορές για τις θαλάσσιες περιοχές προς παραχώρηση στο Ιόνιο και τον Κυπαρισσιακό και υπεγράφη η απόφαση για τον ορισμό των Επιλεγέντων Αιτούντων για την Περιοχή Παραχώρησης 2 (Block 2). 

21.Ολοκληρώθηκε το σχέδιο νόμου για την αντικατάσταση του άρθρου 15Α ν.3054/2002 «Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις» και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση για τη διείσδυση της βιοαιθανόλης στην εγχώρια αγορά καυσίμων. Με το παρόν σχέδιο προβλέπονται ο εξορθολογισμός και η απλοποίηση του υφιστάμενου πλαισίου κατανομής βιοντίζελ, αλλά και η θεσμοθέτηση πλαισίου κατανομής βιοαιθανόλης, με αφετηρία το 2018, στο πλαίσιο της εθνικής πολιτικής και της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Η θεσμοθέτηση νομικού πλαισίου αναμένεται να προσελκύσει νέες επενδύσεις και ως εκ τούτου να συνεισφέρει στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Η υποκατάσταση του μεγαλύτερου μέρους των ορυκτών καυσίμων από βιοκαύσιμα, όπως η βιοαιθανόλη, συμβάλει σημαντικά στην ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού, την περαιτέρω διαφοροποίηση του ενεργειακού μείγματος και τη μείωση της εξάρτησης από τις εισαγωγές πετρελαίου. Επίσης, με το εν λόγω σχέδιο, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου επιδιώκει την αξιοποίηση εγχώριων πρώτων υλών, όπως οι ενεργειακές καλλιέργειες (αμυλούχες και σακχαρούχες πρώτες ύλες), τα απόβλητα και τα γεωργικά κατάλοιπα. 

22.Με απόφαση του (απερχόμενου) Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ήρθη και το τελευταίο εμπόδιο για τα αποτεφρωτήρια νεκρών. Με την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου που είναι απαραίτητο για την ίδρυση αποτεφρωτηρίων νεκρών στην Ελλάδα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας όρισε τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης των Κέντρων Αποτέφρωσης Νεκρών (ή οστών), ολοκληρώνοντας το θεσμικό πλαίσιο. 

23.Εξασφαλίστηκε η διατήρηση του 51% του διαχειριστή δικτύων υψηλής τάσης στο Δημόσιο, ενισχύθηκε η πορεία του, ακυρώθηκε ο μνημονιακός νόμος για την ιδιωτικοποίηση του 66% του ΑΔΜΗΕ, και απετράπη ταυτόχρονα την ολοκληρωτική ιδιωτικοποίησή του.
Σε συνδυασμό με την κατάργηση του νόμου για την «Μικρή ΔΕΗ» και την αντικατάσταση του με τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ, δρομολογήθηκε ένα νέο σχέδιο για την ΔΕΗ συνολικά, έτσι ώστε να παραμείνει ο ισχυρός παίκτης στην αγορά της Ελλάδας και να ενισχυθεί με συμπράξεις που θα την καταστήσουν δομικό στοιχείο κάθε νεότερης εξέλιξης. Σε αυτό το πλαίσιο, εξάλλου υπεγράφη το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της ΔΕΗ και της κινεζικής CMEC για την κατασκευή δεύτερης λιγνιτικής μονάδας στην περιοχή της Φλώρινας.

24.Στο πλαίσιο των αποφάσεων της ΕΕ για περιορισμό των ρύπων στην Κρήτη, η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο σταθεροποιεί την ηλεκτρική τροφοδοσία, μειώνει το κόστος, και διασφαλίζει την ενεργειακή υποστήριξη του νησιού. Πρόκειται για ένα έργο καταλύτης στην ανάπτυξη, οικονομικά και περιβαλλοντικά για την Κρήτη.

25.Μείζον θέμα για την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου αποτέλεσε η ενεργειακή αυτονομία των μη διασυνδεδεμένων νησιών. Οι προωθούμενες διασυνδέσεις, τόσο στις Κυκλάδες, όσο και η διπλή που προτάσσεται για την Κρήτη, λύνουν εν μέρει το πρόβλημα. Προωθήθηκαν ρυθμίσεις και εξετάστηκαν οι δυνατότητες ανάπτυξής των, για τη δημιουργία Ενεργειακών Συνεταιρισμών, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στις τοπικές κοινωνίες να παρεμβαίνουν οι ίδιες για τη διαμόρφωση του ενεργειακού τους μέλλοντος, εξασφαλίζοντας αυτάρκεια, ασφάλεια, χαμηλούς ρύπους και χαμηλό κόστος, με συνδυαστικές τεχνολογίες που θα περιλαμβάνουν χρήση αιολικής, ηλιακής και υδροηλεκτρικής ενέργειας. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου