Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2017

Συμμετοχή ΕΛΕΤΑΕΝ στην διαβούλευση ΡΑΕ για την χρέωση προμηθευτή

Αναλυτικά η επιστολή της ΕΛΕΤΑΕΝ προς ΡΑΕ σχετικά με την χρέωση προμηθευτή:


"Αξιότιμε Κύριε Πρόεδρε,

Επί της εν θέματι διαβούλευσης αλλά και με αφορμή τα σχετικά δημοσιεύματα και δηλώσεις για τη εισαχθείσα με το Ν.4414/2016 Χρέωση Οφέλους Προμηθευτών υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, επισημαίνουμε τα εξής:
1.         Ο Ν.4414/2016 διόρθωσε μια στρέβλωση που είχαν εντοπίσει και ποσοτικοποιήσει πλήθος μελετών που είτε ανακοινώθηκαν δημόσια (ΕΜΠ, ΙΟΒΕ, ΑΠΘ) είτε όχι και εκπονήθηκαν για δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς. Η στρέβλωση αυτή συνίστατο στην επιδότηση του κόστους των Προμηθευτών που ενσωματώνεται στο ανταγωνιστικό σκέλος των τιμολογίων λιανικής από τους πόρους του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, με αποτέλεσμα το έλλειμμά του –που κλήθηκαν μέχρι πρότινος να αναλάβουν αποκλειστικά οι παραγωγοί ΑΠΕ και οι καταναλωτές- να οφείλεται και στους Προμηθευτές. Το γεγονός αυτό είναι πλέον αναμφισβήτητο.
Σημειώνουμε ότι ακόμα και όσοι στράφηκαν ενάντια στη διάταξη του Ν.4414/2016 δεν αμφισβήτησαν το ανωτέρω γεγονός. Περαιτέρω δεν έχουν εμφανίσει ποτέ κανένα ποσοτικό υπολογισμό που θα μπορούσε να βοηθήσει από τη δική τους πλευρά να προσδιοριστεί το όφελος των Προμηθευτών.
2.         Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και γενικότερα η Πολιτεία, έχει την ευθύνη να μελετήσει, να μετρήσει και να καταγράψει με επίσημο τρόπο το όφελος που έχουν αντλήσει οι Προμηθευτές από τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ, τουλάχιστον από το 2009.
3.         Δεν πρέπει να παροράται ότι τόσο η Χρέωση Οφέλους Προμηθευτών όσο και το ΕΤΜΕΑΡ αντικρίζουν μέρος του ενεργειακού κόστους και ειδικότερα του κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό δεν αλλάζει από το γεγονός ότι η αποζημίωση των ΑΠΕ γινόταν μέχρι σήμερα αποκλειστικά με ρυθμιζόμενο τρόπο (όπως άλλωστε συνέβαινε και σε ένα μέρος –περισσότερο ή λιγότερο σημαντικό κατά περιόδους- με τους συμβατικούς παραγωγούς). Δεν χρειάζεται εδώ να επικαλεστούμε τις διάφορες αποφάσεις του ΣτΕ. Προφανώς είναι ευθύνη της Πολιτείας οι διάφοροι μηχανισμοί αποζημίωσης των παραγωγών (συμβατικών και ΑΠΕ) να μην οδηγούν σε υπερ-αποζημίωση.
4.         Από τα διάφορα δημοσιεύματα έχουμε και εμείς πληροφορηθεί ότι κατά το πρώτο μικρό διάστημα εφαρμογής της, η διάταξη του Ν.4414/2016 υπεραποδίδει.
Σημειώνουμε εδώ ότι εάν εμφανίζονται κάποιες ώρες διαφορές της ΟΤΣ με τη Σκιώδη ΟΤΣ της τάξης των 40 €/MWh ή και περισσότερο, αυτό προφανώς οφείλεται στο ότι υπάρχουν προσφορές από συμβατικούς παραγωγούς που δεν εντάχθηκαν στον ΗΕΠ οι οποίες είναι τόσο υψηλές που οδηγούν σε αυτές τις διαφορές. Φυσικά στο πλαίσιο μιας ελεύθερης αγοράς δεν μπορούμε να αμφισβητήσουμε το δικαίωμα του καθενός να προσφέρει όσο υψηλότερα του κόστους του επιθυμεί προσδοκώντας σε υψηλότατο κέρδος. Σημειώνουμε όμως ότι η αγορά λειτουργεί με κανόνες οι οποίοι μπορεί να αλλάζουν και να εμπλουτίζονται (στο βαθμό βέβαια που δεν θίγεται ο ανταγωνισμός και η ασφάλεια των επενδύσεων). Η ορθολογική συμπεριφορά από πλευράς Πολιτείας είναι να αναμένει ικανό χρόνο έως ότου ωριμάσει η εφαρμογή της νέας διάταξης και προσαρμόσουν οι διάφοροι παίκτες τη συμπεριφορά τους. Τότε είναι πιθανότατο να εξαλειφθούν ότι παρατηρηθείσες διαφορές που οφείλονται στον τρόπο υποβολής προσφορών στον ΗΕΠ. Τέλος δεν πρέπει να υποτιμηθεί το γεγονός ότι κατά το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν περίοδοι κρίσης στην ενεργειακή αγορά που ίσως έθεσαν σε πειρασμό μερικούς παίκτες να προσαρμόσουν σε υπερβολικό βαθμό τη συμπεριφορά τους στον ΗΕΠ.
5.         Ειδικότερα σε σχέση με την υπό διαβούλευση πρόταση, σημειώνουμε ότι η σκέψη για υπολογισμό της Σκιώδους ΟΤΣ χωρίς εφεδρείες κινείται μάλλον εκτός του πλαισίου του Ν.4414/2016. Ο νόμος προβλέπει ότι ο υπολογισμός γίνεται «βάσει του ίδιου μηχανισμού ενέργειας της αγοράς αυτής, λαμβάνοντας υπόψη τις εκάστοτε συνθήκες και τα πραγματικά δεδομένα της αγοράς, χωρίς τη συμμετοχή της ενέργειας των Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. στον ημερήσιο ενεργειακό προγραμματισμό». Προφανώς ο ίδιος μηχανισμός, οι εκάστοτε συνθήκες και τα πραγματικά δεδομένα περιλαμβάνουν και τις προβλεπόμενες εφεδρείες.
6.         Ανώτατο πλαφόν ουσιαστικά υφίσταται και είναι αυτό που προκύπτει από το μέγιστο όριο προσφορών στον ΗΕΠ.
7.         Σε κάθε περίπτωση είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε πιθανά μέτρα ώστε να διευκολυνθούν οι Προμηθευτές ειδικά στο σχεδιασμό και την εφαρμογή της εμπορικής τους πολιτικής. Άλλωστε, την αρχή αυτή η ΕΛΕΤΑΕΝ έχει περιλάβει σε όλα τα κείμενά της με πλέον πρόσφατο αυτό που υπέβαλε πριν την διαμόρφωση του νέου μηχανισμού στήριξης των ΑΠΕ.
8.         Στο βαθμό που υπάρξουν τέτοια μέτρα, τότε πρέπει να συνοδεύονται από αντίστοιχες διασφαλίσεις ότι (ι) το σύνολο του οφέλους που αντλούν οι Προμηθευτές από τη συμμετοχή των ΑΠΕ στην αγορά θα υπολογίζεται, θα καταγράφεται και θα ανακοινώνεται και (ιι) οι Προμηθευτές θα καλύπτουν σε τακτά χρονικά διαστήματα ή απολογιστικά το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ, επιστρέφοντας το απαιτούμενο για το σκοπό αυτό μέρος του οφέλους τους.


με εκτίμηση,


Δρ. Ιωάννης Τσιπουρίδης
Πρόεδρος ΔΣ

Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας - ΕΛΕΤΑΕΝή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου